17 maj 2012

UPPDATERAD: Stans godaste burgare och prisvärd lunch på Boqueria

Nu har jag lyckats äta Stockholms bästa hamburgare och en väldigt god och prisvärd lunch - dock inte samtidigt - på Boqueria i Mood-gallerian.

Första gången jag var där valde jag dagens lunch. Big mistake. Det kostar 140:-, inget (varken dryck, kaffe eller sallad) ingår och det var inte minnesvärt på något sätt - vilket bevisas av att jag inte ens kommer ihåg vad det var för rätt...

Nästa gång jag var där (på kvällen) beställde jag och mina kompisar in varsin "hamburgesa". De serveras som tapas och är knappt större än macarons.

Så. Gott.

Jag smaskade i mig min så snabbt att jag knappt hann fundera på vad som var i, men det är nästan bara bröd och en otroligt saftig burgare. Lite ost också tror jag. En liten rackare kostar 50:- men det är det värt.


Hamburgarna serveras dock bara på kvällen, vilket jag till min besvikelse fick reda på igår när jag och min kille var där för att äta lunch igen. Men den här gången kom jag fram till en vinnande lunchstrategi: vi delade på två tapas och en halv kyckling.

Först fick vi in "Pulled pork fritters", alltså panerat långkokt och finfördelat fläskkött i tomatsås. Jättegott, men som vanligt saknade jag lite salt... UPPDATERAT: Vi beställde "Pulled pork fritters" men fick in "Fricadeller (sic!) con tomate".


Därefter kom "Kamben BBQ". Saknade salt här också, men jättegott i övrigt.



Till sist fick vi in "huvudrätten", en halv kyckling i tre delar med pommes, sallad och en sås. Fräscht, knaprigt, saftigt och lagom salt :-)




Hela kalaset gick på 290:- och det var det värt. Och vi hade nog blivit mätta bara av kycklingen.

Skulle jag gå dit idag igen och äta samma sak? Ja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar