24 maj 2012

Footner - så funkade det

Nu har jag provat Footner, som jag skrev om i mars. Footner är en fotvårdsbehandling i strumpform som tar bort död hud från fötterna.

Jag tänkte att detta skulle vara ett ekonomiskt alternativ till att gå på fotvårdsbehandling för att få sommarfina fötter. Men det beror på om man räknar tid som pengar... En footner-behandling kostar 239:-, men innebär att du går med flagande fötter under flera dagar. Ingen idé att ställa in dammsugaren i städskåpet under de dagarna!

Jag inledde behandlingen genom ett varmt fotbad i en kvart, för att mjuka upp huden. Detta rekommenderas, men är inte nödvändigt. Sedan ska man smörja in huden på foten som man inte vill ska lossna, det vill säga hela översidan ända ner till fotsulan, med vaselin eller liknande. Därefter trär man in fötterna i sockorna, och här är en varning på sin plats: Se till att ha något på golvet som skydd, för det är lätt att man spiller ut vätskan i sockorna, och då blir golvet mindre snyggt. Sedan drar man på ett par gamla sockor ovanpå, och sätter sig och surfar eller kollar tv i en timme. Därefter är det bara att skölja av vätskan, och vänta.

Mina fötter började flaga efter en vecka. Då såg det ut så här...


...och någon dag senare så här:



När fötterna flagar så här mycket är mitt råd att man har strumpor hela tiden. Jag lyckades pricka in ett barfota pilatespass precis här och skämdes... Vita flagor på svart pilatesmatta är inte så snyggt.

Men efter några dagar till var det äntligen klart, och fötterna blev jättefina!


Footner rådde dock inte på mina hälsprickor helt, så nu blir det daglig insmörjning med L'Occitannes "Shea Butter Foot Cream", och om det inte hjälper får jag ta till Scholls "Kräm för spruckna hälar".



1 kommentar:

  1. …på foten som man inte vill ska lossna,…
    Jösses! Starka grejer! T

    SvaraRadera