24 maj 2012

Glossybox och den medvetna konsumenten


 
På en anställningsintervju för ett tag sedan fick jag frågan hur jag trodde att marknadsföring kommer att förändras i framtiden. Jag svarade (bland annat) att jag tror att det kommer att vara viktig att vara ärlig eftersom dagens konsument är så medveten och har lätt att kolla upp recensioner och alternativ på nätet. Själv googlar jag alltid innan gör ett större inköp, och läser helst vad bloggare skrivit.

Kanske var det fel svar för jag fick inte jobbet, men jag tänkte på det efter att jag skrivit om innehållet i min Glossybox. Under några veckor efteråt var det en hel del av besökarna på den här bloggen som kom hit efter att ha sökt på ”glossybox april besviken” eller något liknande. Det var alltså inte bara jag som tyckte att boxen var tråkig. Inlägget är fortfarande det mest lästa på "Koll".

Som jag ser det hade Glossybox hade kunnat undvika missnöjda kunder om man gjort tre saker.

1. Inte haft flera olika varianter av boxarna. I vår genomskinliga värld är det nog fler än jag som packar upp paketet, klämmer och känner lite på produkterna och sedan kastar sig på datorn och googlar för att se vad andra har fått. Och det är då man eventuellt blir (ännu mer) besviken. Problemet med det är att då skulle kanske färre prenumerera eftersom man skulle vara rädd att inte få produkter som passar. Detta har Glossybox försökt lösa genom att man får fylla i en ”beauty profile” när man börjar prenumerera. Och då kommer vi in på problem/lösning nummer...

2. Fråga inte om du inte vill veta! Tänk dig att du frågar en kompis om hen vill ha mjölk i kaffet. Hen säger ja, men du serverar svart kaffe. Oartigt, eller hur? Riktigt upprörande faktiskt! I den profil man ska fylla i på Glossybox hemsida får man bland annat ange hur gammal man är, vilken sminkstil man gillar och vilken hårfärg man har. Trots det har jag som har mörkt hår fått en produkt för blont hår, tjejer i 20-årsåldern har fått rynkkrämer och personer som fyllt i att de har en neutral sminkstil har fått ett grönt läppglans… Klart att man blir besviken då.
 
3. Haft koll på sina samarbetspartners. I Glossybox fall Posten, som kan ta mer än en vecka på sig att leverera paket. Då blir det problem om man drar betalningen för boxen kring den 9:e i månaden och skickar den kring den 28:e (och dessutom uppkallar boxen efter innevarande månad…)

Nåja. Slutet gott, allting gott. Någon vecka efter att den tråkiga boxen kommit fram till prenumeranterna bildades en Facebookgrupp där man kan byta de produkter man inte vill ha. Själv bytte jag hela innehållet i min box mot två Illamasqua-gloss. Och mejlade till Glossybox och påpekade att jag fått produkter för blont hår. Det visades sig att något blivit fel, och jag blev kompenserad med ett prov på Morrocan Oil (jättebra!). Nu har Glossybox även fått konkurrens av Peachy Picks, en prenumerationstjänst på ”ekosmarta skönhetspaket”.

Nästa vecka distribueras maj månads Glossybox, och det ska bli väldigt intressant att se vad som är i den, vad som inte är i den och framförallt vad reaktionerna blir.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar