13 maj 2012

Mini

Sedan jag såg första avsnittet av BBCs TV-serie Sherlock (cirka en miljard gånger bättre än filmerna med Robert Downey Jr) har jag undrat vad det är som gör att London ser så... litet ut i vinjetten.



Sedan upptäckte jag samma sak på trendiga människors Instagrambilder och insåg att det har att göra med att man bara har fokus på en del av bilden. Jag började experimentera själv...



...men först idag fick jag reda på hur det fungerar. Jag har nämligen varit på kurs på Fotografiska Akademien hela helgen (mer om det senare!) där jag fick förklaringen: När vi ser bilder med kort skärpedjup associerar vi det till närbilder. Vi tror alltså att objeket är litet, annars hade ju fotografen inte kunnat komma så nära... Effekten kallas för tilt-shift, och du kan läsa mer här om du är nyfiken.

1 kommentar:

  1. Samma effekt, men tvärtom, när månen står lågt och vi tycker den är gigantisk./Tomas

    SvaraRadera