26 april 2012

POP Pilates

Jag blev intresserad av pilates i början av 90-talet, då jag läste att det var det alla amerikanska modeller tränade. Man skulle få långa muskler och bättre hållning av pilates, och det var allt jag ville ha ut av träning. (Då. Nu vill jag bli stark och slippa förslitningsskador och ryggont. Väldigt glammigt.)

Sedan dröjde det ända till mitten av 00-talet innan pilates slog igenom i Sverige, och jag minns att det var långa kölistor till Sats alldeles för få pilatespass.

Tråkigt nog har de pass jag gått på (på Sats och Balance) och gjort framför dvd:n (Casalls filmer med Annette Lefterow) varit extremt tråkiga, och inte speciellt jobbiga. Det ska liksom vara lite tjusigt och man ska inte svettas…

Därför gillar jag att träna hos Pilates-Elin. Henne har det bloggats mycket om att jag inte tänker skriva mer, men träningen hos henne är jobbig, rolig och Elin själv är full av energi.

Men jag ville komplettera mitt veckopass hos Elin med något jag kan göra hemma, och började därför surfa runt lite. Och rätt så snabbt hittade jag POP Pilates och instruktören (och entreprenören!) Cassey Ho.
   

Cassey är härligt amerikanskt entusiastisk och kör hårt ("Feel that burn!"). Hon designar kläder, väskor, har 30 000 fans på Facebook och bloggar. Och bäst av allt, hon har spelat in massor av pilatespass som finns på hennes kanal på Youtube. Filmerna har namn som Saddleback Shaver, Muffin Top Meltdown och Inner Thigh Insanity och är 5-30 minuter så man kan kombinera som man vill eller nöja sig med ett kort pass (bättre än inget!). Och så är det popmusik till, bara det! Inget zenplinkande här inte. Tyvärr överröstar musiken nästan Cassey, men det får man stå ut med.

Vill du prova att köra ett pass POP Pilates kan jag rekommendera att börja med den här filmen.


För övrigt gillar jag verkligen det här linnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar