27 april 2012

Att äta i Mood

Nu har jag ätit/druckit på fyra av sju restauranger/kaféer i Mood, den nya gallerian mitt i Stockholm, och känner mig redo för en liten sammanfattning.

Vigårda Barbeque är ett snabbmatställe med ingång från Norrlandsgatan. Det är Melker Andersson, Danyel Couet och Jonas Ålund som står bakom Vigårda, så jag hade höga förväntningar.

En stor miss noterades så fort vi kom in - det finns två våningar men ingen hiss emellan... Så folk med barnvagn eller i rullstoll får hålla sig på det nedre planet, där man beställer.

Menyn kan du se här, och jag valde majskyckling och bönsallad. Så här såg det ut:



Jag trodde först att jag hade fått fel rätt, det där är ju enligt mig en hamburgare, och hamburgarna listas separat på menyn. Väldigt förvirrande... Men det var gott och prisvärt för 70:-. Om man är hungrig ska man dock se till att få extra kött (kostar 15-30:- mer).

Ichaicha väljer man vilken typ av proteiner och vilken typ av kolhydrater man vill ha. Jag valde kyckling och nudlar och det såg ut så här:



Helt OK förutom ett kardinalfel - det var inte tillräckligt varmt! Så se till att de värmer din portion ordentligt om du går dit. Kommer tyvärr inte ihåg vad detta kostade, men jag tror att det var ca 80:-.

Café Egoïste är ett systerkafé till Saturnus som är känt för sina jättelika kanelbullar. De finns även på Egoïste.



Mackan ovan innehåller rostbiff och pepparrot och skålar med buljong och senap medföljer (jag antar att man ska doppa mackan i buljongen). Snyggt och trevligt, men knappast värt 125:-(!) kronor. En fika för två med en macka, en latte och en cappucino går på över 200:-. Jag tror att det heter Egoïste för att man inte har råd att bjuda...

Kaffet serveras dock i generösa, fina koppar. En cappucino kostar 37:-.


Mer för pengarna får man om man går en våning ner, till Royal Copenhagens butik där de serverar smørrebrød. De kostar också ungefär 120-130:-, men är mycket godare. Och så är det bordsservering och man får äta på det vackra porslin som säljs i butiken.




Sammanfattningsvis gillar jag Royal Copenhagen och Vigårda bäst av de ställen i Mood som jag har provat. Och jag ser verkligen fram emot att äta på Boqueria, har hört bra saker om deras minihamburgare...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar