28 mars 2012

Spruckna naglar


Jag är sent på bollen, nagellack som skapar den här spruckna ("crackle"/"shatter") effekten kom stort 2010. Jag har sett dem och tänkt att det vore roligt att ge en flaska till mina syskonbarn, vars naglar jag brukar måla i all världens nyanser (gärna en färg per nagel). Häromdagen slog jag till, och var såklart tvungen att måla mina egna naglar också. Till min förvåning (förskräckelse!) gillade jag det.

Jag målade först två lager med Mavalas White (som jag aldrig skulle använda på egen hand, det ser ut och beter sig som vit väggfärg) och lät det torka. Det är viktigt, det ska torka minst fyra minuter. Sedan målade jag på Isadoras Grafitti  Nail Top i Black Tag. Det blev inte bra på första försöket eftersom det är en annan teknik än att måla vanligt nagellack. Penseln är extra bred och du ska försöka att måla hela nageln i ett penseldrag. Det gör inget om man missar lite vid kanterna, färgen drar ju ändå ihop sig. Det sker nästan direkt efter att man målat och ser rätt kul ut.

Sedan måste man använda ett topplack om man vill ha glans, annars blir det en inte speciellt snygg matt effekt.

Jag kommer nog att köpa ett crackle-lack till mig själv också, frågan är bara vilken färg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar