22 mars 2012

Ekstedt

En snygg bild från www.ekstedt.nu innan jag går loss med mobilbilderna

Igår åt jag middag på Niklas Ekstedts nya restaurang i Stockholm, Ekstedt. Ekstedt blev nyss utnämnd till ”Årets matupplevelse” i White Guide, och ja, det var det nog - åtminstone hittills.

På Ekstedt tillagas all mat som serveras av värmen från ved, ingen el här alltså! Lokalen är ganska lite och kockarna står och lagar maten vid en bänk. Niklas stod där själv och serverade även mat. Personalen var precis lagom trevlig och pratsam. Jag tyckte att det tog lite väl lång tid att få varmrätten, men sedan kom vår servitör och frågade vilket tempo vi ville ha, och det var inga problem att speeda på lite.

Menyn består totalt av endast tio rätter, och alla är halvportioner, så man rekommenderas att ta flera stycken. Det finns en fast meny för 680:- per person, men vi valde tre rätter och blev lagom mätta.

Först fick vi en amuse bouche i form av en liten mozzarellapizza. Jag var jättehungrig, så jag ”hann” tyvärr inte ta någon bild. Krispig botten, check!


Till förrätt valde vi ”Skorstensbakad och rökt hummer med rostad mandel & tomat”. Helt gudomligt och det godaste jag ätit på mycket länge. Ibland kan jag tycka att kockar krånglar till det väl mycket, men det är när man äter perfekt balanserade rätter där smakerna och konsistenserna verkligen lyfter fram varandra här som man förstår varför.


Till varmrätt blev det ”Hängmörad högrev med oxmärg, lök, potatis & rökt timjan”. Jag är inte jätteförtjust i rök som smaksättning och kan bli lite äcklad av oxmärg, men tyckte att det var väldigt gott ändå. Ni ser en liten bytta med potatispuré i bakgrunden, den gick inte av för hackor. Här ska man dock ha helt klart för sig att det är små rätter, så vill man äta mycket kött ska man ta flera kötträtter eller helt enkelt gå till AG istället.


Efterrätten, ”Glödbakade äpplen med kolaglass & vedspisbakade munkar”, var spektakulär, frukten flamberades vid bordet. Det här var den första rätten jag bestämde mig för, enbart för att den innehöll munkar. En mycket bra idé, som påminde om madeleinkakorna man kan få på Djuret. Frukten smakade lite för mycket sprit för min del, men munkarna och kolaglassen var fantastiska.

Mmmmmmmmm....munkar!

Kaffet bryggs vid bordet, och kommer från det kafferosteri som nu finns i lokalen i Helsingborg där Niklas Ekstedts första restaurang låg.



Hela kalaset gick på ca 2000:- för två personer (och då drack vi inte speciellt mycket vin). Men det var verkligen en upplevelse, så det var det värt. Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar