9 juli 2012

Semestershopping i Europa

Jag hade tänkt skriva ett längre inlägg om vad jag brukar/skulle köpa när jag semestrar i Europa, men eftersom jag inte fått tummen ur så gör jag det enkelt för mig och kompletterar eventuellt senare. Ett sådant här inlägg kan bli hur långt som helst... Jag har inte heller riktig koll på var allt finns att köpa, så läs hela inlägget även om du "bara" ska till ett land och hittar du något kul här nedan kanske det finns att köpa även där du firar semester.

För det första; om du åker från Arlanda Terminal 5 kan du passa på att köpa Molton Brown-produkter för nästan halva priset jämfört med vad de kostar på NK. Handtvålarna är underbara och väldigt dryga.

Frankrike
Om du ska åka till Frankrike i sommar ska du definitivt utforska de franska apoteken (hoppa dock över hyllorna med bantningsmedel). Underbara Lisa Eldridge har gjort en video om vad hon brukar köpa, se den först!


Själv brukar jag även köpa flytande tvålar från Roger & Gallet, som är lyxiga och prisvärda (kostar ca 13 euro har jag för mig).



I Frankrike brukar jag även passa på att gå in på Etam, som har snygga och billiga underkläder. Vill du ha "myspys"/sovkläder ska du definitivt passa på att shoppa i Sydeuropa, där finns ett mycket större utbud än i Sverige.

Italien/Spanien
Nästa gång jag är i Italien eller Spanien ska jag defintivt söka upp en Kiko-butik. Jag upptäckte kedjan i höstas på Mallorca. Det är ungefär som Make Up Store, fast trendigare och billigare. Hur fint är inte det här lacket? Kiko finns även i Portugal, UK, Tyskland och Frankrike.


Grekland
I Grekland passar man så klart på att handla produkter från Korres. Jag gillar till exempel deras Lip Butter och Cherry Full Cover Gloss. Otroligt snygga förpackningar är det också.

Finland
Spana in det finska märket MSCHIC och sök upp någon av de fem(!) butiker som säljer det polska märket Inglot.

Skugga från Inglot.


Danmark/Köpenhamn
Är du i Köpenhamn kan du passa på att besöka Nordens första Sephora-butik som ligger i varuhuset Illum (dit måste du ändå gå). (I höst ska Sephora även öppna i Stockholm. Äntligen!)

Tyskland
Förutom att äta döner kebab i Berlin bör du köpa upp dig på lite Weleda och Dr. Hauschka-produkter när du är i Tyskland, de är mycket billigare där än här hemma. Mina stora favortiter är Weledas Sea Buckthorn Creamy Body Wash och Dr. Hauschkas Handcreme

England
Jag är galet sugen på att åka till London bara för att köpa tidningar, böcker och besöka Harvey Nichols, Liberty, Fortnum & Mason och Boots. Alla sevärdheter har jag nämligen sett för länge sedan!

Teburk från Fortnum & Mason

Märken man bör kolla upp i England är Illamasqua ("Make up for your alter ego"), Sleek, Barry M (Pixi2woo älskar deras läppglans) och Sam Chapmans (aka Pixiwoo) Real Techniques-borstar samt Lisa Eldridges serie för Boots.

Tre bra märken som finns lite överallt i Europa men inte i Sverige är Bourjois, Bobbi Brown och Urban Decay. Bourjois har gjort stor succé med sin Healthy Mix Foundation, som nu finns i lite olika varianter och även som concealer. Har du blek hy så kan du dock glömma att köpa en passande nyans i till exempel Spanien, där finns inte den ljusaste varianten.

Bobbi Brown är dyrare än budgetmärket Bourjois, men deras Lip Gloss är den bästa jag har provat.



Och har du minsta problem med att få ögonskugga att sitta hela dagen behöver du Urban Decays Primer Potion.




Trevlig semester!



2 kommentarer:

  1. Fin blogg du har! De här tipsen ska jag "bära med mig". Ska bl a till Paris senare i höst.

    SvaraRadera