20 juni 2012

Sommarläsning


Nu närmar sig semestern för de flesta så jag tänkte tipsa om några böcker som passar att sträckläsa. För det hoppas jag att ni får tid till i sommar!


"Cirkeln" av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren kom ut förra året och blev en otrolig succé, den är översatt till 21 språk! Den kan väl kallas för en ungdomsbok i och med att den handlar om tonåringar, men den funkar absolut även om man är äldre. Cirkeln handlar om sex tonårstjejer som bor i den lilla orten Engelsfors och som upptäcker att de är häxor… Detta är den första boken i en trilogi, och andra delen, Eld, har kommit i vår ut, dock ej i pocket ännu.



Nu till något lite tyngre, på alla sätt och vis; Jonathan Franzens ”Frihet”. Själv sträckläste jag denna under en vecka på Mallorca, det var underbart. I ”Frihet” följer vi en amerikansk medelklassfamilj under några årtionden, från 1970-tal till 2010-tal. Det här är en bok som handlar om allt i hela livet – kärlek, avundsjuka, föräldraskap, karriär, depression… Jag tänker ofta på den.



Marian Keys är en av världens mest populära chick-lit författare och brukar komma ut med en bok om året, perfekt att köpa på flygplatsen innan man åker på semester. I år har det dock inte kommit någon bok, den senaste är ”En förtjusande man”. Det jag gillar med Keys är att hon skriver underhållande, men med en mörk underton. Hon är själv nykter alkoholist och ”En förtjusande man” handlar bland annat om kvinnomisshandel.



Och apropå rolig och intelligent chick-lit: Har du inte upptäckt denna genres moder, Jane Austen, ännu så gör det i sommar! Gillar du att läsa på engelska tycker jag att du - bara för omslagets skull - ska införskaffa den här upplagan av "Emma" som är en av Austens absolut bästa böcker (min stora favorit är dock ”Övertalning”).

 

Inför det amerikanska presidentvalet i höst kan det vara kul att läsa Curtis Sittenfeldts "Presidentens hustru". Den är inte lika bra som Sittenfeldts debut ”I en klass för sig”, och lite för lång, men läsvärd ändå. ”Presidentens hustru” är löst baserad på Laura Bushs liv, men är framförallt en kärleksroman.



"The Marriage Plot” har jag inte läst ännu, men jag har höga förväntningar. Jeffrey Eugenides har skrivit ”The Virgin Suicides”, som blev en väldigt bra film, och framförallt "Middlsex", också en bok som jag älskade och tänker på ofta. Den handlar om en hermafrodit och är fantastisk. Själv bryr jag mig inte om vad ”The Marriage Plot” handlar om, men är du nyfiken kan du läsa här.



"Hungerspelen"-böckerna har jag inte heller läst ännu, men jag tänker göra det i sommar. Tydligen är de väldigt spännande, vilket jag verkligen kan tänka mig efter att ha sett filmatiseringen av den första boken. (Läs förresten Johanna Koljonens krönika "Att kunna sörja ett barn med mörk hy" när du läst böckerna och/eller sett filmen.)

Suzanne Collins fick idén till böckerna när hon i början av 2000-talet zappade mellan nyhetsinslag om Irak-kriget och reality-såpor. "Hungerspelen" handlar, precis som de två övriga böckerna i trilogin ("Fatta eld" och "Revolt") om sextonåriga Katniss Everdeen. Hon bor i det tolfte distriktet i landet Panem, en framtida apokalyptisk version av Nordamerika. För att hålla befolkningen i schack och visa vem det är som bestämmer arrangerar regimen varje år evenemanget Hungerspelen. Dit skickas en pojke och en flicka från varje distrikt för att tävla i en tv-sänd tävling på liv och död. Läskigt och tankeväckande.

 

Kathryn Stocketts "Niceville" är svår att lägga ifrån sig. Den utspelar sig i den amerikanska södern på 50-talet och handlar om den vita överklassflickan Skeeter som börjar intressera sig för hur de svarta hushållerskorna egentligen har det. Hon bestämmer sig för att samla deras berättelser i en bok, något som visar sig vara högst kontroversiellt, vilket gör boken väldigt spännande. Läs ”Nicevile” och fundera lite på hur vi idag tänker kring människor som är ”annorlunda”.


Happy reading!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar